Skip to content
Aralık 5, 2014 / Erkan

8 Adımda Web Sitenizi Arama Motorlarında Üst Sıralara Taşıyın – 2014


search-engines-and-social-media

Dünyada web sitelerinin sayısı artmaya devam ediyor, web siteler gelişiyor, ziyaret sayıları ve kullanıcı beklentileri gün geçtikçe artıyor, artmaya da devam ediyor. Eğer bir web siteniz varsa gün geçtikçe sayısı artan web siteleri arasında sitenizin hedeflediğiniz kullanıcı kitlesine nasıl ulaşacağını ve web sitenizin trafiğini nasıl arttıracabileceğinizi merak ediyorsanız bu yazının, sitenizi arama motorlarında ön sıralara taşımak için temel olarak nelere dikkat etmeniz gerektiği konusunda yol gösterici olacağını düşünüyorum.

1. Adım – Alan Adı Seçimi

Eğer yeni bir web sitesi sahibi olmayı planlıyorsanız ve arama motorlarında üst sıralarda yer almayı hedeflediyseniz. Öncelikle yapmanız gereken markanızı ve yaptığınız işi en iyi ifade eden bir alan adına sahip olmaktır. Arama motorları kelime aramalarında, ilgili kelimeye sahip alan adlarına herzaman öncelik tanırlar. Örnek; siteniz Moda ağırlıklı bir site olacaksa alan adında moda kelimesinin yer alması bu yarışta büyük avantaj elde etmenizi sağlayacaktır. Veya bir marka sitesi ise markanın alan adında yer alması kesinlikle çok önemlidir. Burada kişisel tavsiyem eğer alabiliyorsanız alan adınızın uzantısının ticari siteler için olan “.com” ile bitiyor olmasına özen göstermeniz bu detay özellikle ticari sitelerde önemli bir avantaj sağlar.

2. Adım – İçerik Kalitesi ve Kelimeler

Arama motorları sitenizin en sıkı takipçileridir, bir moda siteniz varsa moda ile ilgili başka yerlerde bulamayacakları bilgiler bulmak isterler, eğer siteniz yemek konusunu ele alıyorsa arama motorları en iyi tariflerinizi görmek isterler. Sitenizin içerik kalitesi, kullanıcılar tarafından beğeniliyor ve paylaşılıyor olması kesinlikle arama motorları için de önemli bir etkendir. İçeriğin sitenin alan adı ile ilişkili olması, içeriğin tekrarlamayan benzersiz bir yapıda olması sitenizin rakiplerinizden ayrışmasına yardımcı olacaktır.

Sitenizin içeriğinde rastgele kelimeler yazmanın arama motorlarında üst sıralarda kalıcı olarak yer almanızı sağlamaya hiç bir faydası olmayacaktır hatta uzun vadede sitenizin alt sıralarda yer almasının sebebi bile olabilir. Sitenizde yer alacak içeriklerde kelime seçimi yaparken, içeriği diğer sitelerden ayrıştırmak için popüler kelimeler yerine eş anlamlı popüler olmayan kelimeler kullanmaya özen göstermeniz daha faydalı olacaktır. Arama motorlarının popüler kelimeleri sattığını ve bu kelimelere ait sıralamanın çok değişken olduğunu mutlaka göz önünde bulundurunuz.

3. Adım – Kod Kalitesi ve Erişebilirlik

Sitenizin kod kalitesi web standartlarına uygunluğu arama motorlarının sitenizi doğru yorumlayabilmesi için önemlidir. Arama motorları temelde yazılım programlarıdır ve çoğunlukla insanlar gibi sezgisel davranışlar sergilemezler bu nedenle web sitenizi oluşturan kodların standartlara uygun olması arama motorlarının sitenizde neler olduğunu anlamasına yardımcı olacaktır. Web standartlarına uymanın getirdiği bir diğer avantaj ise farklı web tarayıcılarına sahip kullanıcılarınızın sitenizi gezerken benzer kullanıcı deneyimi elde etmesini garanti altına almanız olacaktır.

Kimse bir markete girdiğinde boş raflarla karşılaşmayı hoş karşılamaz. Siteniz için sağlıklı bir barındırma hizmeti seçmeniz, artan kullanıcı trafiğine orantılı olarak hizmet kalitesini arttırmanız, sitenizin yayınlanması sırasında yaşanacak muhtemel kesintileri azaltacak ve sayfalarınızın daha hızlı yanıt sürelerine sahip olmasını sağlayacaktır. Arama motorları için sitenizin ilk girişte yüklenme hızı önemli bir kriterdir. Bu aşamada yapılması gerekenler ise kaliteli kodlama ile sitede oluşan hataların en aza indirilmesi, HTML, CSS, JAVAScript dosyalarının birleştirilmesi ve küçültülmesi, görsellerin optimize edilmesi, gzip gibi sunucu tarafı sıkıştırma tekniklerinin kullanılması önemlidir.

Web sitenizin erişebilirliğini arttırmak ve yanıt süresini iyileştirmek için, W3C Standarts, HTML CSS Javascript minify, Gzip Compression, Leverage Browser Caching konularında araştırma yapmanızı tavsiye ederim.

4. Adım – Başlıklar ve Bağlantılar

Arama motorları için sitenizde kullanılan başlıklar günümüzde de önemini korumaktadır. Sitenizde yer alan başlıklar sitenin içeriği ile birebir örtüşmeli ve içeriği en iyi ifade eden kelimelerden oluşmalıdır.  Site başlıklarını uzun uzun cümleler ve kelimeler ile doldurmanızın hiç bir faydası olmayacaktır. Bu aşamada kesinlikle sitenizdeki başlıkların her sayfa için benzersiz olmasına özen göstermelisiniz ve ana sayfa hariç tüm alt sayfalarda site başlığının ilk kelimeleri sitenizin adı yerine sayfa içeriğini en iyi ifade eden kelimelerden oluşmalıdır. Örnek: “Arama Motoru Optimizasyonu – Bir Web Günlüğü”

Sitede yer alan sayfa bağlantılarının sayfa içeriği ile ilişkili olması arama motorları için olumlu bir etkendir. Site başlığında yer alan kelimelerin site bağlantısında da yer alması içeriğin arama motorları tarafından üst sıralara taşınmasına yardımcı olacaktır. Örnek: başlık, “Arama Motoru Optimizasyonu – Bir Web Günlüğü”, sayfa bağlantısı “erkana.wordpress.com/arama-motoru-optimizasyonu/”

5. Adım – Sosyal Medya ve Dış Bağlantılar

Yukarıda yer alan 4 adımda uzun zamandır çok farklılık göstermeyen temel adımlardan bahsettim. Fakat günümüzde kullanıcı davranışları değişiyor ve değişen kullanıcı davranışları ile beraber arama motorlarının kuralları da değişim göstermekte.

Günümüzde sosyal medya siteleri (facebook, twitter, google plus vb…) kullanıcılar tarafından en çok tercih edilen siteler olarak karşımıza çıkmaktadır. İnternet kullanıcıları için sosyal medya siteleri bu kadar önemliyken arama motorları için önemsiz olduğunu düşünmek pek akılcı bir yaklaşım olmayacaktır. Bu aşamada yapılması gereken sitenizi popüler sosyal medya sitelerinde temsil edecek hesapların açılması ve bu hesapların sitenize bağlantı sağlayacak şekilde etkin olarak kullanılması olacaktır. Sosyal medya da ne kadar dikkate alınıyorsanız siteniz arama motorları için de o kadar önemli olacaktır.

Sitenize doğrudan dışarıdan gelen bağlantılar arama motorlarının sitenize ve sitenizde yer alan içeriğe ulaşmasını kolaylaştıracaktır. Bu aşamada dikkat edilmesi gereken ise sitenizin içeriği ile alakalı olmayan kaynaklardan binlerce bağlantı almak yerine sitenizde yer alan içerikle alakalı kaliteli dış bağlantılara sahip olmaktır. Örneğin. gov, org uzantılı veya konusunda uzmanlaşmış sitelerden sitenize doğrudan bağlantı almanın sitenizin üst sıralarda yer almasında önemli yardımları olacaktır.

6. Adım – Microdata kullanımı

Microdata konusu tamamen teknik bir konudur. Fakat sitenizin arama motorlarında üst sıralarda yer alması için önemli bir konu olduğunu inandığım için ayrı bir başlık olarak ele almanın uygun olacağını düşündüm. Arama motorları web sitelerini anlamak ve içeriğini yorumlamak için kaynak tüketmektedirler. İnternet üzerinde yer alan web sitelerinin ve bu sitelere bağlı sayfaların gün geçtikçe artması arama motorlarının tüm bu sayfaları analiz ederek sayfalardaki önemli içeriği bulabilmesi maaliyet oluşturmaktadır. Tam bu noktada microdata kullanımı arama motorları için maaliyet düşürücü önemli bir etkendir. Bir arama motoru microdata içeren bir web sitesini ziyaret ettiğinde bilginin nerede olduğunu aramaz, arama motoruna gösterilen yerden direk olarak okur. Web sitenizin kodlarında microdata kullanıyor olmanız kullanıcılarınıza iletmek istediğiniz önemli bilgileri kısa yoldan arama motoruna iletmenizi sağlar.

Not. Microdata’nın yanlış kullanımı faydadan çok zarar getirebilir eğer yeterince teknik bilginiz yoksa microdata kullanımı için öncelikle araştırma yapmanızı tavsiye ederim.

Micro data kullanımı konusunda bilgi amak için http://www.w3.org/TR/microdata/ adresini ziyaret etmeniz başlangıç olarak faydalı olacaktır.

7. Adım – Mobil Görünüm, Mobil Uygulama

Akıllı mobil cihazların hayatımıza girmesiyle beraber kullanıcıların internet gezinme davranışlarında ciddi değişimler meydana gelmiştir. Artık bir web sitesinin mobil görünümünün olmaması normal dışı olarak görünmekte ve kötü bir izlenim oluşturmaktadır. Internet kullanıcılarının davranışlarındaki bu değişim arama motorlarının sitenize yaklaşımını da etkilemektedir. Eğer sitenize ait bir mobil görünüm veya bir mobil uygulama mevcut değilse arama motorları bu konuda sitenize olumlu not vermeyecektir. Bu aşamada yapılması gereken ise sitenize ait kodların mobil cihazlara ait ekranlarda da düzgün şekilde görüntülenmesinin sağlanması veya sitenize ait bir mobil uygulamaya sahip olunması önem kazanmaktadır. Bu işlem temelde erişebilirlik ile alakalı bir konu olup ayrı bir başlık olarak ele alınmasının önemli olduğunu düşünmekteyim.

Bu konuyla ilgili olarak “responsive web design” konularında araştırma yaparak web sitenizin mobil görünümünün nasıl oluşturulabileceği konusunda bilgi sahibi olabilirsiniz.

8. Adım – Arama Motorları Geliştirme Araçları (webmaster tools), Siteharitası (sitemap) ve Uzmanlarla Çalışmak

Eğer arama motorlarında sitenizin üst sıralarda yer almasını istiyorsanız onların kurallarına uymanız gerekmekte. Bu nedenle önem verdiğiniz her arama motoru için arama motoruna ait geliştirici araçlarına oturum açarak sitenizi arama motoruna bildirmeniz ve size iletilen yönergeleri birebir uygulamanız çok önemlidir. Örneğin siteniz için google arama motorunun önemli olduğunu düşünüyorsanız “Google Webmaster Tools“‘a oturum açarak siteniz için gerekli işlemleri (robots.txt düzenlemeleri, sitemap.xml gönderimi vb…) yapmanız sitenizin google tarafından doğru şekilde işlenmesini hızlandıracaktır.

Arama motorları bir site içeriğini araştırmaya başladığında sitenin tüm içeriğini sayfalardaki linkleri takip ederek gezer. Bu zaman alıcı işlem yerine arama motoruna buyur bende bu sayfalar var demek arama motorunun işini kolaylaştıracağı gibi önemsiz sayfaların taranmasının ve zaman kaybının önüne geçecektir. Bu aşamada yapılması gerekenler teknik bir işlem olup robots.txt dosyasına sitenizin haritasını gösteren bir XML dosyasının (sitemap.xml) adresini eklemek olmalıdır.

Arama motorları ile çalışmak sitenizin arama motorlarının sevdiği bir site haline getirmek temelde teknik bilgi ve tecrübe gerektiren bir çok işlemin doğru şekilde ve sırada yapılmasını gerektirir. Aksi durumlarda yapılan hatalı her işlem sitenize fayda yerine zarar getirebilir. Bu nedenle “SEO” Arama Motoru Optimizasyonu konularında bilgili ve tecrübeli kişilerle çalışıyor olmak çok önemlidir.

 

 

 

 

 

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: